En grundläggande introduktion

God kväll!

Jag tänkte att det vore bäst att gå igenom en grundläggande introduktion av vem jag är och varför jag valt att starta denna blogg.

Jag heter Izabella och jag är 24 år gammal. Ursprungligen har jag rötter i Irak, men kom till Sverige som flykting 1993. Då var jag drygt 1,5 år. Min uppväxt präglades av en slags vilja att lära mig mer, och en uppmuntran hemifrån att kunskap är makt.

Förutom Lund, där jag växte upp, har jag också bott i Stockholm i några år, men jag har slutligen hamnat i Malmö, där jag  höstterminen 2014 började läsa till lärare. Jag valde bild som förstaämne och har engelska som andraämne. Kombinationen gör mig attraktiv på arbetsmarknaden, men (tur för mig) det är även två av mina favoritområden att utbilda mig inom.

Nu ska jag snart påbörja mitt tredje år på lärarutbildningen (hurra!) och jag jobbar inom Malmö Stad som SFI-lärare under tiden. Man kan tycka att det är mycket att stå i, men har man bara en planerad vardag så går det bra!

Denna blogg är för alla som är intresserade av hur det är att läsa till lärare och hur Malmö Högskola fungerar att läsa vid som lärosäte. Kanske är du själv lärare eller lärarstudent? Kanske sysslar du med något helt annat.

Hur som helst är du varmt välkommen till denna blogg. Lämna gärna en kommentar eller maila mig på studywithbella@gmail.com.

Vi hörs!

218

Good evening!

I thought it would be a good idea to introduce myself briefly and give a background story about who I am and why I chose to start this blog.

My name is Izabella and I am 24 years old. I have roots in Iraq, but my family came to Sweden as refugees during the spring of 1993. I was around 1,5 years old. Growing up, I have always had a strong urge to learn more, an encouragement from home that with knowledge comes power.

After growing up in Lund,  I also spent a couple of years in Stockholm. Lastly, I winded up in Malmö where I started studying the teacher program at Malmö University during the fall term of 2014. I chose arts as my first subject and I have English as my second. This combination is great for when I start applying for jobs, but luckily, it also happens to be within areas which I enjoy studying.

I will soon begin studying again, and it will be my third year on the teacher program (hooray!). At the same time I am working in Malmö as a Swedish For Immigrants-teacher. One could assume that this would be too much to do, but with some good planning it become possible.

This blog is for everyone who is interested in what it is like to study the teacher program in Sweden, and how it is to study at Malmö University. Maybe you are a teacher yourself, maybe you are studying to become one? You might wok with something completely different.

Whoever you are, welcome to my blog! Please leave a comment or send me an email at studywithbella@gmail.com.

Bye!

 

Leave a Reply

