En resa till Dalby Stenbrott

Igår åkte jag och min klass på utflykt till Dalby Stenbrott. Vi var 20 personer som åkte och bara en hade tidigare besökt platsen, så reaktionen var verkligen positiv när många förvånat uttryckte hur fint det var där.

Vädret var alldeles strålande och bussresan från Södervärn i Malmö tog bara en halvtimme. Jag hade uppmuntrat dem att ta med badkläder vilket många också gjorde. Maten hade vi ordnat med ordentligt, det resulterade också i att vi hade en buffé med oss till en badplats. Lite udda kan tyckas, men många munnar skulle mättas och det är alltid bra att bryta normer.

Jag hade gjort ett mindre häfte med lite historia om platsen och lite begrepp som skulle diskuteras. Kanske var det lite väl optimistiskt att tro att jag skulle hinna, men jag hann förstås knappt hålla någon typ av lektion då maten skulle förberedas och grillas. Detta tog i runda slängar 3(!) timmar att göra. I slutändan var ändå alla mätta och glada, och de flesta hade också passat på att ta sig ett dopp i stenbrottet.

Även om jag verkligen hade velat få in mer lektion i det hela, så är jag ändå jätteglad över utflykten och eleverna var så nöjda att många stannade kvar även efter att jag hade åkt hem. Lyckat!

WP_20160719_13_24_24_Pro

Vår utsikt över stenbrottet. Så vackert!

WP_20160719_13_24_32_Pro

Några av eleverna förbereder maten.

 


Yesterday I went with my students to the beautiful Dalby Stenbrott. We were 20 people who went and only one of them had visited the area before. The reaction of the view when we approached the cuarry was positive, and all of them expressed their delight.

The weather was beautiful throughout the whole trip and the trip by bus only took us 30 minutes from Malmö. I encouraged the students to bring swimwear and I was surprised by the amount of people who actually listened.

The food was also something well planned, which meant us taking a buffé of food with us to an outing. Some would find this a bit odd, but we were a large group. Also, it never hurts to break norms.

I made some exercises that I brought with me, however, I might have been a bit too optimistic when I thought we would have time for everything I had planned. At the end of the trip I did manage to have them sit down and read through the exercises and discuss them. Since the food took around 3(!) hours to prepare and cook, we didn’t have much time for other things. At the end of the day, everyone was really happy and food coma was a shared feeling amongst us. Many of the students had also been in the water several times during the preperation of the food.

The exercises were about the cuarry we were visiting, a brief history lesson and some words that were important to understand when visiting a nature reserve. Although I would have wanted to implement more of a lesson structure, it was still an absolute success which made me so happy! Some of the students even stayed when I went home.

Such a great day!

2 thoughts on “En resa till Dalby Stenbrott

  1. Karin says:

    Hej!
    Jag tror att du kan vara helt lugn med att inte hinna “undervisa” i det läget. Den gemenskap, känsla av sammanhang, trygghet i gruppen, trygghet med att få lära känna dig mm som utvecklas kommer att ge stora vinster nästa dag i klassrummet och framöver. Du investerar i gruppens möjlighet att ta till sig kunskap, helt enkelt. Jag hänger en hel del på stranden med min klass också och planerat aldrig någonting mer än att vi ska ha det trevligt tillsammans.. Heja dig!

    • Study With Bella says:

      Tack för dina fina ord! Du har rätt, all glädje och samtal och gemenskap som vi kände tillsammans där, tog oss längre än mitt lilla häfte. Idag blir det roligt att återkoppla till gårdagen, och jag är jättenyfiken på vad de har att säga!

Leave a Reply

