Min arbetsplats

WP_20160714_11_06_10_Pro (2)

God morgon!

Det är mitt i juli och solen strålar utomhus. Själv sitter jag och arbetar med sommarskolan och SFI, men det är inte fy skam heller! Jag har faktiskt det riktigt bra. På bilden ovan sitter jag och betar lite på hur jag ska prata om betoningar och stavelser i klassrummet (det gick för övrigt superbra).

De flesta SFI-elever har sommarlov i en månad och är välkomna åter i augusti. Dock finns det en grupp som inte får något sommarlov; etableringseleverna. De får etableringsstöd från Arbetsförmedlingen och måste därför studera året om. Mitt jobb är att göra denna sommarskola spännande och innehållsrik för dem, så att det, trots strålande sol utomhus, ändå känns värt att komma hit.

Som ni kunde läsa i mitt tidigare inlägg så var vi på utflykt på Dalby Stenbrott och nästa vecka åker vi iväg igen på nya äventyr. Självklart kommer jag skriva om det då också. Men den mesta av min tid på sommarskolan spenderar jag trots allt vid mitt (stökiga) skrivbord. Rutinen är densamma dagligen. På förmiddagen planerar jag och dricker kaffe ur min kattkopp som huserar en glad katt, men även en hel del knapprande på datorn.

Vanligtvis sitter jag inte på denna arbetsplats när jag jobbar, men under sommaren slås två skolor ihop, vilket gör att jag har några arbetskollegor som jag annars inte jobbar tillsammans med. Skolan ligger vid en mindre park och har bra bussförbindelser, så vi kan enkelt ta ut lektionen utomhus om jag vill.

Jag hade turen att hamna i ett arbetsrum med kollegor som jag stortrivs med och kan ställa en miljon frågor till om vad som helst, som stöttar och peppar när jag känner mig som en färskinglärare och som gör jobbet mycket roligare. Tack snälla ni!

Det var en kort uppdatering om hur mina dagar spenderas just nu.

Vi hörs snart igen!


Good morning!

It is the middle of July and the sun is shining outside. At the same time, I am staying indoors, working with the summer school and SFI. Not that I am complaining! I am actually enjoying myself a lot. As you can see in the picture above, I am writing notes on how I can talk about accents and syllables with my class (which went great by the way).

Most SFI-students have a summer break during one month and are welcome back to school in August. However, there is a group that miss out on this; the establishment pupils. They receive a so called establishment support from the national employment office. Therefore, they have to study all year around. My job is to create an inspiring and fun classroom which gives them a thrill and, despite the sunny weather, makes them want to be here and learn more.

In my latest post, you read about our trip to Dalby Stenbrott, and next week we are going to a new place. Naturally, I will write about that after our visit there. However, most of my time at the summer school, I spend next to my (messy) desk. My daily routine is the same. In the morning I plan my classes and drink coffee from my cat cup which houses a cute cat. I also use my computer most of the time.

This is usually not my workplace, but during the summer two schools become one. This means I get an opportunity to work alongside colleagues who I normally would not work with. This school lies next to a small park and public transport is right outside of the school. If I choose to, I can easily place my classes outside.

I was really lucky to end up in a workroom with some great colleagues. They are always supporting me and answering all of my question that I have. They support me when I feel like a junior in this field. Most importantly, they make working here much more fun. Thank you dearly!

This was a short update on how I spend my days right now.

See you soon again!

Leave a Reply

