Allt från Malmö till Macao

Hej igen alla ni som besöker denna lilla blogg.

I samband med att september seglade in med sin snart-höstkänsla, startade även högskolan igen och just precis allt gick från någon slags mysig eftersommardåsighet till fullt ös. Precis som det ska vara, förstås!

Det har dessvärre även bidragit till en slags nedprioritering av blogginlägg då jag behövt komma i ordning på andra plan som studier och träning och så. Men här är jag igen! Tjoho!

Terminen började med en kurs som heter Globala utmaningar i en ämneskontext. Det innebär alltså att jag inte började med ämneskurs på en gång utan istället får arbeta med mina bildklasskompisar som jag läser mitt förstaämne med. Det är alltid en fröjd att hitta människor som förgyller ens tillvaro, både när det kommer till studier och privatliv.

6tag_110916-220749.jpg

Fina klassvänner! / Lovely classmates!

Vi gör just nu ett grupparbete där vi ska undersöka något av begreppen “medborgerlig bildning”, “hållbar utveckling” eller “interkulturalitet”. Vad vi valt att fokusera på berättar jag snart, då släpper vi även vår enkätundersökning som ni gärna får svara på!

På SFI är det snart Nationella proven, vilket gör att min hjärna går på helvarv. Det är en väldigt speciell sak att både vara lärarstudent och samtidigt få ha ett jobb som är kirurgiskt precist kopplat till ens studier. Förutom ämnet i sig, förvisso. Jag har alltid en medbedömare när jag rättar mina elevers prov, vilket gör att jag både får prova att bedöma själv, och samtidigt får ha en mer erfaren (behörig) lärare som kan stötta mig i mina tankar. Just denna runda får jag ha två medbedömare, vilket är en fantastisk tillgång.

wp_20160818_20_02_17_pro

Jag och en bråkdel av min klass, när vi besökte Malmöfestivalen! / Me and a fraction of my class, when we visited the city festival Malmöfestivalen! Ps. The young guy in the cap to the left is not my student 🙂

Men! Det som är absolut roligast är att jag för bara några dagar sedan fått veta att jag fått  en plats på universitetet i Macao och kommer att få studera utomlands hela vårterminen – 17! Där ska jag studera engelska, vidga mina vyer och äta mycket god mat. Så himla himla spännande! Mer om detta kommer, just nu är allt i någon slags planeringsfas med kursval och alla praktiska detaljer som hör till en sådan här situation. Iih!

wp_ss_20160908_0001.jpg

En mailkonversation som slutade precis som jag önskade! / A conversation over email that ended up just the way I wanted!

 

Det ska bli helt fantastiskt roligt! Jag vet knappt hur jag ska tänka kring det hela, för det är så långt utanför min egen comfort zone, men jag tror att det kan utveckla mig själv som person och inte minst mitt språkbruk. Ni kommer få följa mig genom hela resan!

Ha en strålande dag!


Hello to all of you who take the time to visit my little blog.

As soon as September hit the corner, bringing its soon-to-be-autumn feelings to my heart, it brought many other things that I have longed for, this being the university, and suddenly everything went from some sort of post-summer drowse to full on activity. Just the way I like it, actually!

Unfortunately, it also brought myself to down prioritize the blog as I have had to sort everything out, such as studying, workouts and so on. But I am here again, and it feels great!

This semester started with a course called Global Challenges in the Subject (I know, isn’t this a really weird name for a course? I would have made it sound more appealing if I had the chance…) This means that I did not start the semester off with an English course. Instead, I have the opportunity to work with my beloved classmates from my Arts class (picture above). I always love finding people who I love to co-live with!

At the moment we are working with a group assignment where we are supposed to examine one of the concepts “civic formation”, “sustainable development”, or “interculturality”. What we have chosen to work with will be on the blog later.

At work we are preparing for the National tests, which is making my brain completely woozy. It is very interesting to be working with my future profession. It is so well connected to my studies. When I examine my students’ tests I always have someone who will co-examine with me. This is great, because not only can I practice examining, I can rely on someone who has had many more years experience and who can help me see things that I might miss. This time around I actually get to have two other teachers, which is a total blessing, honestly!

Halt! What is super exciting at the moment is that I only a couple of days ago found out that I has been offered a spot at the University of Macau and will have the privilege of studying there during the spring semester of 2017! I will be studying English, widen my views and eat yummy food. I am so freaking excited!

I will write more about this during this semester. Since everything is in the start up phase, I need to get everything together. Iiih!

I am so excited about this! I barely know how to think about it, since this is so outside of my comfort zone. I hope this will develop me as a person, but also that I will be much better at using English! You will, of course, be able to follow me throughout my whole experience! That goes without saying.

Have a great day!

Leave a Reply

